روستای سلیمانی

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

آنچه از این وبلاگ عاید شما می شود جدای از آشنایی مفصل با روستای مذکور ، بدست آوردن اطلاعات خوبی راجع به مردم شناسی ،آداب و رسوم ،باورها و بطور کلی مسائل مربوط به جامعه شناسی روستایی در بخش طاغنکوه شهرفیروزه به طور اعم، و روستای سلیمانی به طور اخص است.

کلمات کلیدی
بایگانی

چشمه جیک

چهارشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۳۴ ق.ظ


چشمه‌جیک در واقع اشاره به یک چشمه نیست بلکه به یک درّه است. از شرقی ترین محله سلیمانی یعنی محمدآباد راهی به سمت دره ایست که به چشمه جیک معروف است. در این دره سه باغ کوچک واقع است که متعلق به اهالی سلیمانی است . 

تا جایی که من حدس می زنم واژه «جیک» در ترکی خراسان اشاره به خشک و بی آب بودن دارد. چشمه جیک یعنی چشمه ای که درحال خشک شدن است. (اگر اشتباه میکنم لطفا اصلاح بفرمایید). با اینجال از زمانی که بزرگان ما به خاطر دارند حتی در خشک ترین سالها آب این چشمه ها برقرار بوده و هرگز خشک نشده اند.

کوه های بالاسر این سه باغ به همراه یک کوه به سمت غربی آب زیادی دارند . به صورتی که آب این سه چشمه ، چشمه پلاد ، کلاته محمدآباد و قنات پایین از این سه کوه می جوشند. 

عکس های زیر چهره بهاری چشمه جیک را نشان می دهد. عکسها از قاسم سلیمانی (فرزند مرحوم امیر سلیمانی)


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۰۵
علی سلیمانی

نظرات  (۱)

با سلام و عرض خسته نباشید…ممنون از عکسا کیفیت عکسا فوق العادست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی