روستای سلیمانی

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

آنچه از این وبلاگ عاید شما می شود جدای از آشنایی مفصل با روستای مذکور ، بدست آوردن اطلاعات خوبی راجع به مردم شناسی ،آداب و رسوم ،باورها و بطور کلی مسائل مربوط به جامعه شناسی روستایی در بخش طاغنکوه شهرفیروزه به طور اعم، و روستای سلیمانی به طور اخص است.

کلمات کلیدی
بایگانی

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

باغی زیبا نشسته بر پایه کوه هایی نه چندان مرتفع . مشرف بر دشت پربرکت تحت جلگه و مزیّن به استخری مسحور کننده است. 

پیشنگ دره 

صبحگاهان روشنی آفتاب بر گل های پیشنگ درّه که همچون عروسی خود را به شبنم های بهاری بزک کرده اند سلام می کند و بعد گرمای مطبوعش را در پهنه دشت سلیمانی می گستراند . این باغ آرامش بخش در سه کیلومتری شرق سلیمانی و در انتهای کال پیشنگ درّه واقع شده است . این کال کوه های قوش آغالی را از کوه های سلیمانی جدا می کند .

در طول دهه های گذشته و قبل از ظهور پدیده چاه آب های عمیق ، پیشنگ درّه به مدد آب سرشارش منبع برکت و فراوانی بوده است . قنات پیشنگ درّه زمینی به مساحت بیش از 4 کیلومتر مربع را به باغ هایی زیبا بدل کرده است .

وجود باغ های فراوان انگور و درختان میوه این مکان را منبع درآمد و روزی چندین خانواده از سلیمانی کرده بود . نیکی ها و گشاده دستی های مردان بزرگ و زحمت کشی چون حاج حسین پهلوان ، حاج اسماعیل و محمّد شکاری این احساس زیبا را به مردم سلیمانی داده بود که پیشنگ درّه نه تنها از آن چند نفر بلکه متعلق به همه سلیمانی هاست ، هیچ عابر و میهمانی بدون پذیرایی از این باغ نمی گذشت و این میراث ذی قیمت همچنان بر دیوارهای پیشنگ درّه نقش خاطره بسته است . سکوت و خلوت آرام پیشنگ درّه از این مکان زیبا باغی خاطره انگیز ساخته است .

800 متر بالاتر از پیشنگ درّه ، باغی کوچکتر به نام کیچی پیشنگ درّه واقع است که به معنی پیشنگ درّه کوچک است . این باغ نیز با درختان میوه و انگور، زیبایی خاص خودش را دارد .

 

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۱۰:۵۷
علی سلیمانی

رشته کوه طاغنکوه در دل خود باغ هایی نهان کرده که درک زیبایی آنها تنها با بودن در این باغ ها میسّر است . 

یکی از آنها شارشاری است . شارشاری به معنی آبی است که از بلندی می ریزد و صدای شرشر می دهد . با گذشت سال های زیاد ، هنوز این خاصیت شارشاری در آن پابرجاست و آبِ هرچند اندک شارشاری از بلندی دیوارمانندی به ارتفاع 4 متر به پایین می ریزد .

شارشاری از سمت غرب محدود به کوه نسبتا مرتفعی است که باغ نیلک لی را در آنسوی خود دارد و از سمت شرق و شمال به تپه های خاکی کم ارتفاعی متصل است که تا 20 کیلومتر آنطرف تر چشم اندازی بیابان گونه را پدید می آورند .

شارشاری را کوهی به دو نیم کرده است . از این رو سرچشمه آب شارشاری یکی بخش سمت شرقی آن و دیگری سمت غربی است . در سمت غربی چندین درخت گردو و چند درخت جنگلی وجود دارد که سایه خنک این درختان جنگلی محل استراحت بازدیدکنندگان را فراهم می کند . در سمت شرقی ، سرچشمه از انتهای درّه شروع شده و پس از عبور از کنار چند درخت جنگلی به باغ انگور کوچکی می رسد که کشاورزان در دهه های گذشته به زحمت فراوان آب را از کف درّه جدا و به دامنه کوه یعنی باغ انگور رسانده اند . مازاد آب بعد از عبور از باغ به پرتگاهی چند متری می رسد و از ارتفاع 4 متری به پایین می ریزد و صدای دل انگیز شارشاری را ایجاد می کند .   

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۱۰:۳۴
علی سلیمانی