روستای سلیمانی

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

آنچه از این وبلاگ عاید شما می شود جدای از آشنایی مفصل با روستای مذکور ، بدست آوردن اطلاعات خوبی راجع به مردم شناسی ،آداب و رسوم ،باورها و بطور کلی مسائل مربوط به جامعه شناسی روستایی در بخش طاغنکوه شهرفیروزه به طور اعم، و روستای سلیمانی به طور اخص است.

کلمات کلیدی
بایگانی

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۱ ثبت شده است

از این وب سایت می توانید اطلاعات ریز هواشناسی حتی در حد بخش های یک شهرستان را ببینید 

صفحه مربوط به همت آباد 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۱ ، ۰۹:۴۹
علی سلیمانی
برخی از کلمات و اصطلاح هایی که ما در مکالمات روزمره از آن استفاده می کنیم و به نظرمان خیلی ساده می آیند از قدمتی کهن برخوردارند . برخی کلمات از کشورهای دوردست و از طریق اقوام مهاجر وارد این خطه شده ،در طول تاریخ صیقل یافته و با کمی تغییرات به شکلی که ما امروز استفاده می کنیم درآمده اند .
چندی پیش در میان اسناد موجود در مرکز اسناد کتابخانه ی آستان قدس به کلمه جالبی برخورد کردم که کلید این فکر را در ذهنم روشن کرد :
 در سندی که مربوط به دوره افشاریه می شود کلمه " ادون خانه " ذکر شده است که به معنی مکانی است که در حرم مطهر امام رضا (ع) بوده و در آن هیزم (جهت مصارف آشپزی ، روشنایی و ... ) نگهداری می شده است .
ما در ترکی روستای سلیمانی دقیقا همین واژه را بعد از بیش از 300 سال به همان شکل استعمال می کنیم . هنوز هم در منازل روستای سلیمانی اتاق هایی در بصورت جدا از اتاق های مسکونی و معمولا در گوشه حیاط منزل وجود دارد که در قدیم مخصوص نگهداری هیزم هایی بود که مردان روستا در زمستان از کوهها جمع کرده به شکل خروار به روستا آورده و در آنجا انبار می کردند .
تصویر سند یاد شده و توضیح راجع به آن
نکته جالب اینجاست که ... (به ادامه مطلب مراجعه فرمایید)

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۱ ، ۰۷:۱۹
علی سلیمانی
این سند که مربوط به سال 1269 قمری می باشد ، تهیه هندوانه در شب یلدا توسط آستان قدس برای برخی افراد را نشان می دهد .

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۱ ، ۰۵:۵۸
علی سلیمانی