روستای سلیمانی

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

آنچه از این وبلاگ عاید شما می شود جدای از آشنایی مفصل با روستای مذکور ، بدست آوردن اطلاعات خوبی راجع به مردم شناسی ،آداب و رسوم ،باورها و بطور کلی مسائل مربوط به جامعه شناسی روستایی در بخش طاغنکوه شهرفیروزه به طور اعم، و روستای سلیمانی به طور اخص است.

کلمات کلیدی
بایگانی

۲ مطلب در فروردين ۱۳۸۸ ثبت شده است

آقای عباسعلی حشمتی از شهروندان خوش ذوق نیشابوری اقدام به چاپ کتابی در مورد آداب و رسوم بیشابور به صورت منظوم نموده است . تمامی اشعار این کتاب سروده این همشهری گرانقدر است. جالب است بدانید این کتاب حاوی تصاویری است که دو تصویر از آن مربوط به روستای سلیمانی استتصویر جلد کتاب.
 
توضیحات تکمیلی از زبان سراینده:حشمتی در خصوص گرایش خویش به شعر و به‌ویژه شعر محلی نیشابور نیز خاطر نشان کرد:« در سال 1357 با "حیدر یغما" شاعر خشتمال نیشابوری آشنا شدم و تحت تأثیر اشعار او قرار گرفتم و از سال 1386 به خاطر علاقه وافر به شعر محلی و برای خدمت به فرهنگ عامه که شعر محلی و گویش نیشابوری کمتر مورد توجه بود پس از تحقیق زیاد درباره آداب و رسوم و گویشهای نیشابور و مطالعه آثار عمادخراسانی، هاشم هاشمی مقدم و نوشین گنجی و تشویق زنده یاد استاد فریدون گرایلی دوبیتی نیشابوری سرودم که محصول آن چاپ کتاب (دیل و دیلبر) به گویش نیشابوری در اسفندماه سال 1386 بوده است
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۸۸ ، ۰۷:۴۷
علی سلیمانی
می دانید که مردم خراسان در طول تاریخ همیشه برای باران چشم به آسمان دوخته بوده اند و هستند
دعاها و مراسم جالبی در بین آنان برای بارش باران وجود داشته که به یکی از آنان می پردازیم:
تصویر چند خرخاکی
 
این رسم بدین صورت بوده که یک یا چند حشره خرخاکی را گرفته و پشت آن ها را روغن می مالیدند و سپس آنها را در آفتاب رها می کردند . مردم معتقد بودند که آفتاب پشت خرخاکی ها را می سوزاند و
 
خرخاکی آرزو می کند که باران ببارد تا این روغن از پشتش پاک شود . پس خداوند  به این حشره زبان بسته رحم کرده و آرزوی آنان را برآورده می کرد.
 
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۸۸ ، ۰۷:۱۸
علی سلیمانی