روستای سلیمانی

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

آنچه از این وبلاگ عاید شما می شود جدای از آشنایی مفصل با روستای مذکور ، بدست آوردن اطلاعات خوبی راجع به مردم شناسی ،آداب و رسوم ،باورها و بطور کلی مسائل مربوط به جامعه شناسی روستایی در بخش طاغنکوه شهرفیروزه به طور اعم، و روستای سلیمانی به طور اخص است.

کلمات کلیدی
بایگانی

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

آقای محمد تاجیک در مطلبی با عنوان "انجیرزو قطعه ای بهشتی در روستای سلیمانی شهرستان فیروزه" به معرفی کاملی از انجیرزاو پرداخته است که در ذیل بخشی از آن مطلب به همراه لینک آن آورده می شود :

دره زیبای انجیر زو در شمال روستای سلیمانی از توابع دهستان طاغنکوه شمالی بخش طاغنکوه شهرستان فیروزه در استان خراسان رضوی می باشد.

این دره زیبا که به خاطر درختان انجیر وحشی بسیار به دره انجیر مشهور شده از زمان های دور به زبان کردی (کرمانجی شمال خراسان ) انجیر زو یعنی دره انجیر نام گذاری شده است.

این دره در مجموعه کوهستانی طاغنکوه شمالی و کوههای ئیلان لی و خانم سر قرار گرفته  که در اطراف آن روستای های سلیمانی ،‌بتو ،‌ قلعه حسن ، رباطی بلوچ ها ، ‌زاونگ بالا ، ‌گزار ، زاونگ پایین ،  امیر آباد ، میانتو و بیرم آباد قرار گرفته اند. این مجموعه کوهستانی جزو دامنه های جنوبی رشته کوه بینالود محسوب می شود.

آب جریان یافته در این دره در طول هزاران سال سبب تشکیل مخروط افکنه بزرگ روستای سلیمانی شده که امروزه روستای سلیمانی و زمین های حاصلخیز آن روی این مخروط افکنه واقع شده است. وجود یک گسل در دره خطر وجود زلزله را گوشزد می کند.


سنگ های آتشفشانی و لایه های باریت و سنگهای کنگلومرا که اغلب مربوط به دوره چهارم زمین شناسی است باعث شده  زمین به رنگ های     

ادامه 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۲ ، ۰۸:۵۸
علی سلیمانی
این هم یکی از آن بازی های جالب بود که اگر درست اجرا میشد می توان گفت فایده اش افزایش اطلاعات عمومی بچه ها بود .

بازی به این شکل است که فردی که معمولا از بقیه بزرگتر یا دارای سواد اطلاعاتی بیشتر است به عنوان استاد (اوستا) روی یک تخته سنگ ، چهارپایه یا ... می نشیند . بقیه اطراف بصورت نیم دایره اطراف او می ایستند . ابزار بازی یک گزر پارچه ایست . تصور کنید یک توپ پارچه فشرده به اندازه دو مشت بسته که به آن نخی بلند و محکم وصل است .

در شروع بازی قسمت توپ در درست اوستا و سرنخ دست اولین شرکت کننده است (کسی که در طرف راست نیم دایره به عنوان نفر اول ایستاده ). اوستا یک سوال می پرسد مثلا " سردرختی است ، شکوفه آن سفید است و اولین درختی است که گل می دهد " . پاسخ را باید کسی بدهد که سرنخ دست اوست و اگر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۲ ، ۰۵:۴۱
علی سلیمانی
غزقنه کوچک نام قلعه ای مخروبه است که در داخل حایلی محصور است . این قلعه بیش از 50 اتاق داشته که هر دو اتاق مربوط به یک خانواده بوده است . زمان ساخت آن به حدود دهه 20 شمسی برمی گردد. با رساندن آب قناتی که بالاتر ااز این قلعه (پای کوه ) واقع شده است و رساندن آب به محوطه این قلعه کشت صیفی جات و نهال برای مدتی کوتاه نمایی زیبا به آن می دهد ولی پس از چندسال به دلیل کم شدن آب آن قنات و دلسرد شدن ساکنان قلعه ، کم کم این محل به مخروبه ای تبدیل گردید . این قلعه درفاصله بین روستای سلیمانی و روستای بیرم آباد و در جنوب غربی روستای غزقنه بزرگ واقع است.  تصویر هوایی قلعه غزقنه کوچک

در سال گذشته (1391) آقای سیدرضی احمدی کاری ارزشمند و قابل تقدیر کردند . ایشان قناتی که ذکرش گذشت را احیاء کردند . با آوردن وسایل و ماشین آلات سنگین و صرف مخارجی ، آب قنات تا حد خوبی احیا شده و تابستان امسال 92 از آن بهره برداری شد . عمل ایشان در آبیاری قطره ای هندوانه ها نیز اقدامی پیشگامانه محسوب می شود که تحسین کشاورزان اطراف را در پی داشت .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۲ ، ۰۵:۲۳
علی سلیمانی
برای ارتباط بهتر شما بازیدکنندگان و علاقمندان صفحه ای در فیس بوک توسط حقیر راه اندازی شد که حاوی مطالب و عکس هایی جالب است . شما هم می توانید نظرات و عکس های ارزشمند خود را در آنجا به اشتراک گذارید 

سربلند باشید 

آدرس صفحه  www.facebook.com/Soleimanivillage.

علی سلیمانی 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۲ ، ۱۴:۲۵
علی سلیمانی