روستای سلیمانی

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

آنچه از این وبلاگ عاید شما می شود جدای از آشنایی مفصل با روستای مذکور ، بدست آوردن اطلاعات خوبی راجع به مردم شناسی ،آداب و رسوم ،باورها و بطور کلی مسائل مربوط به جامعه شناسی روستایی در بخش طاغنکوه شهرفیروزه به طور اعم، و روستای سلیمانی به طور اخص است.

کلمات کلیدی
بایگانی

۴ مطلب در خرداد ۱۳۸۹ ثبت شده است

معرفی کامل روستای سلیمانی در سایت اخبار روستا Roosta News

روستای سلیمانی از توابع دهستان طاغنکوه شمالی بخش طاغنکوه شهرستان تحت جلگه (فیروزه) در استان خراسان رضوی قرار دارد.سلیمانی بر دامنه های جنوبی کوههای طاغنکوه شمالی که بخشی از کوه های بینالود می باشد ، واقع شده و حالت نیمه کوهستانی دارد. 

این روستا در 20 کیلومتری غرب شهر فیروزه مرکز شهرستان تحت جلگه (فیروزه) و در 10 کیلومتری شمال غربی شهر همت آباد مرکز بخش طاغنکوه واقع شده است.روستا از جاده اصلی شهر فیروزه و نیشابور به سبزوار و شهر سلطان آباد حدود 7 کیلومتر فاصله دارد.

نام این روستا از گذشته های دور (سلیمانی سپهر ) بوده و اکنون نیز در ادارات محلی با همین نام شناخته می شود و لی به مرور زمان با توجه به سهولت تلفظ از سوی مردم تنها سلیمانی بیان شده و این نام ماندگار تر شده است. علت نامگذاری روستا به این نام را به عبور حضرت سلیمان (ع) از این محل می دانند.

سلیمانی در 36 درجه و 22 دقیقه عرض شمالی ( فاصله از خط استوا) و 58درجه و 2۷ دقیقه طول شرقی (فاصله از خط نصف النهار مبدأ) قرار گرفته است. ارتفاع سلیمانی از سطح دریای آزاد حدود ۱۳۰۰ متر می باشد.

روستای سلیمانی در فرهنگ دهخدا که به نقل از فرهنگ جغرافیایی کشور :

]سلیمانی . [ س ُ ل َ ] (اِخ ) دهی است از دهستان طاغنکوه بخش فدیشه ٔ شهرستان نیشابور. دارای 698 تن سکنه است . آب آن از قنات . محصول آنجا غلات . شغل اهالی زراعت و کرباس بافی است و راه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج9)

روستا دارای چند محله است: سه محله اصلی 1- سلیمانی 2- محمد آباد 3- موسی آباد که توسط کال (رود فصلی ) شارشاری (عیاران) و کال انجیر زو از هم جدا می شوند. محله های دیگر عباتند از: کال و شهرک.

آبادی های همسایه این روستا عبارتنداز :

 بتو در غرب ،صمان ، نصر آباد، علی اباد در جنوب غرب، گرماب در جنوب ، شهر همت آباد در جنوب شرقی و روستای بیرم آباد در شرق که همگی با روستای سلیمانی و زمین های کشاورزی آن همسایگی دارند و در سمت دشت سلیمانی قرار دارند. اما در شمال و در آن سوی کوه های طاغنکوه شمالی با روستا های رباطی بلوچ ها و زاونگ همسایگی دارد.

در شمال سلیمانی قله ایلان لی ( ماری- دارای مار) با 1924 متر ارتفاع قرار دارد. این قله

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۸۹ ، ۰۳:۴۹
علی سلیمانی
جغرافیای روستای شوراب 


 روستای شوراب در غرب دهستان طاغنکوه شمالی از بخش طاغنکوه شهرستان تخت جلگه ( فیروزه) و در 36 درجه و 20 دقیقه عرض شمالی ( فاصله از خط استوا) و 58 درجه و 15 دقیقه طول شرقی ( فاصله از نصف النهار مبنا) و در ارتفاع 1330 متری از سطح دریای آزاد واقع گردیده است.

جاده قدیم نیشابور - سبزوار (فیروزه به سلطان آباد) از 2 کیلومتری شمال روستا می گذرد . در شمال شرقی آن روستای کوچک میانتو قرار دارد که در این قسمت راه آهن مشهد – تهران نیز عبور می کند و ایستگاه راه آهن فردوس نیز قرار دارد .از جنوب به کوههای طاغنکوه جنوبی ( رشته کوه جغتای ) و از شرق به روستای قره باغ و از غرب با روستای تپه جیک همسایه است.



جمعیت 

شوراب در سال 1345 حدود 673 نفر جمعیت داشته ...
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۸۹ ، ۰۳:۴۵
علی سلیمانی

عکس قدیمی از بانک ملی شعبه نیشابور

منبع : پورتال جامع اطلاع رسانی بانک و اقتصاد کشور
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۸۹ ، ۰۳:۳۴
علی سلیمانی
مراسم شیردوشان (اهدای شیر گوسفندان به نیازمندان) در روستا امسال با همت جناب آقای سپهری راد انعکاس درخشانی در چند روزنامه و دو شبکه تلویزیونی داشت . متن درج شده در یکی از سایتها در این خصوص به این شرح بود :

آیین سنتی شیردوشان در شهرستان تخت‌جلگه برگزار شد

خبرگزاری فارس: آیین سنتی و تاریخی شیردوشان در روستای سلیمانی سپهر شهرستان تخت‌جلگه (شهر فیروزه) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهر فیروزه، کارشناس فرهنگی آیین شیردوشان پیش از ظهر امروز درباره برگزاری این مراسم به خبرنگار فارس در نیشابور گفت: شیردوشان آیینی منطقه‌ای است که بیشتر در روستاها برای کیل‌گیری میزان شیردهی دام‌ها برگزار می‌شود.
محمدیوسف سپهری‌راد افزود: این مراسم از قدمت طولانی در روستا برخوردار است و به ‌صورت اجدادی هم پس از گذشت سال‌ها برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه برگزاری این مراسم به قدمت 200 ساله تشکیل این روستا باز می‌گردد، اظهار داشت: اهالی این روستا معتقدند که در اوایل بهار برای طلب سلامتی و باران، شیر دام‌هایشان را برای اهدا به نیازمندان و مستضعفان به مسجد ببرند تا معتمدان روستا این کار را انجام بدهند.
سپهری‌راد ادامه داد: در صورت اضافه آمدن شیر از نیازمندان، شیر مازاد به فروش می‌رسد و هزینه آن صرف امور عام‌المنفعه در روستا می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مراسم شیردوشان یک آیین سنتی است که ریشه در اعتقادات مذهبی مردم این منطقه دارد و در حقیقت یک نوع جشن شکرگذاری است.
اضافه می‌شود: اما برگزاری این آیین در روستای سلیمانی سپهر شهرستان تخت جلگه متفاوت‌تر و همراه با جلوه‌های زیبایی است که برخی از مسئولان و مردم را هم برای دیدن این مراسم از شهر به روستا می‌کشاند و اهالی این روستا که چهره‌هایشان حکایت از خستگی روزگار دارد به رسم یک آیین تاریخی و کهن رضای خدا را از یاد نمی‌برند و همه ساله در یک روز بهاری گرد هم می‌آیند تا این آیین زیبا، سنتی و تاریخی را هرچه باشکوه‌تر برگزار کنند و امروز همان روز زیباست.
روستای سلیمانی سپهر در فاصله 23 کیلومتری غرب شهر فیروزه مرکز شهرستان تخت جلگه واقع شده است.

منبع : خبرگزاری فارس  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۸۹ ، ۰۳:۰۷
علی سلیمانی