روستای سلیمانی

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

آنچه از این وبلاگ عاید شما می شود جدای از آشنایی مفصل با روستای مذکور ، بدست آوردن اطلاعات خوبی راجع به مردم شناسی ،آداب و رسوم ،باورها و بطور کلی مسائل مربوط به جامعه شناسی روستایی در بخش طاغنکوه شهرفیروزه به طور اعم، و روستای سلیمانی به طور اخص است.

کلمات کلیدی
بایگانی

۲۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است


جاده ابریشم، جاده پیوند و صلح بود. شاهان از این جاده هدایا را برای هم می‌فرستادند. ابریشم راهی بود ایمن به دور از جنگ‌ها و ستیزه جویی‌های کشور‌ها و امپراتوری‌ها، در هزاره‌ها و سده‌ها. تلاقی‌گاه میان شرق و غرب.ابریشم، ادویه، چای، کاغذ، ظروف چینی، یونجه و انگور، شیشه و بخور از این راه به کشورهای مقصد می‌رسید پربیراه نیست که آن را با نام «ابریشم» این کالای تجملی نامیده‌اند. در اواخر قرن نوزدهم «فردیناند فون ریختهوفن»، جغرافی‌دان و زمین‌شناس آلمانی برای اولین بار واژه «جاده ابریشم» را به کار برد و از آن پس بود که این عبارت مقبول عامه مردم واقع شد. هرچند مسیر جاده ابریشم به یک راه ختم نمی‌شد و راه‌های فرعی بسیاری داشت.‌گاه از میان کویر می‌گذشت‌گاه از میان کوه یا جنگل; دریا و رودخانه‌ها ولی آنچه تداعی گر هویت اصلی این جاده بود; نام ابریشم و مسیری بود که برای آن برگزیدیم. جاده‌ای غریب که باید از آن گذر می‌کردیم.

 

این راه از شهرستان توان هوانگ در چین به ولایت کانسو می‌آمد و از آنجا داخل ترکستان شرقی امروزی می‌شد و از درون آسیای مرکزی می‌گذشت و از راه بیش‌بالیغ و آلمالیغ و اترار به سمرقند و بخارا می‌رسید. در بخارا قسمت اصلی آن از راه مرو، سرخس، نیشابور، گرگان، بام و صفی‌آباد به ری می‌آمد و از ری به قزوین و زنجان و اردبیل  و تبریز و ایروان می‌رفت و از ایروان به ترابوزان یا بیکی از بندرهای شام پایان می‌گرفت.

 

پیشینه این جاده به 4 تا 6 هزار سال پیش از میلاد مسیح می رسد. یعنی قدمت این جاده حداقل 6000 سال است. هرچند جاده ابریشم به نیشابور که می رسید چند شعبه داشت اما مهمترین آن همان بود که از دشت جوین به سمت نیشابور کشیده می شد. این راه همان جاده قدیم نیشابور سبزوار است.

تصور اینکه این جاده قرنها محل عبور و مرور کاروان های تجاری و نظامی بوده لذت بخش است. تا آنجا که من در سفرنامه ها دقت کرده ام تا قبل از دوره صفوی جاده ابریشم از سبزوار تا نیشابور همان است که امروز جاده قدیم نیشابور به سبزوار(همین جاده خودمان که از همت آباد می گذرد) بوده است ولی با مطالعه در سفرنامه هایی که از صفویه به بعد موجود است به این یافته می رسیم که جاده ابریشم از سبزوار تا زعفرانیه مستقیم بوده ، سپس از آنجا جاده صعب العبوری از کوه گذشته و به شوراب می رسیده است. 


این دو روستا در آن زمان دو تا از مهمترین کاروانسراهای جاده ابریشم در خراسان را داشته اند به خصوص زعفرانیه.

 

از آنجا که کاروان ها پس از عبور سخت از کوه های بین زعفرانیه و شوراب نیاز به استراحت داشتند، معمولا یک شب را در شوراب به سر می بردند و چند ساعت بعد به نیشابور می رسیدند. 

کاروانسرای زعفرانیه


بقایای کاروانسرای شوراب


این راه یعنی مسیر سبزوار- زعفرانیه- شوراب- نیشابور  معروفترین مسیر جاده ابریشم در اطراف نیشابور بوده است. اما همانطور که برخی سفرنامه نویسان اشاره کرده اند، مسیری هم از طرف دشت جوین- دشت طاغنکوه و سپس نیشابور بوده است . این مسیر همان جاده قدیم نیشابور به سبزوار خودمان است. این مسیر محل عبور کاروانهای زیادی بوده است ، اما چرا در هیچ سفرنامه ای اشاره ای به روستای سلیمانی، روستای بتو و روستای بیرم آباد  نشده است؟

نکته جالبی که جای تامّل دارد و می شود به عنوان یک مقاله کار کرد، بحث کال قربان(قربانی کاله) است.شاید برای شما هم پدربزرگانتان تعریف کرده اند که تا همین 60 سال پیش وقتی باران تندی می بارید سیلی بزرگ از طرف شازده حسین اصغر راه می افتاد این سیل مسیر غرب به شرق از شازده را در پیش گرفته از میانتو گذشته ، زمینهای  روبروی سلیمانی (زمینهای فعلی جی ام ، عمیق شخ بند) را پیموده و در نهایت به سمت نیرآباد و توزندجان جاری می شد.

 اگر در نقشه هوایی این منطقه دقت کنید نوار سبز رنگی می بینید که از سلطان آباد تا نیرآباد وکشیده شده از آنجا به سمت کفکی تغییر مسیر می دهد. این همان مسیری است که به قربانی کاله معروف است.

نوار سبز رنگ معروف به قربانی کاله

برداشت من اینست که در ادوار گذشته به علت وجود کال عریض و عمیق در این قسمت امکان عبور کاروانها از آن سوی کال به این سو که سلیمانی و بتو بودند امکان پذیر نبوده است. در واقع جاده ابریشم سمت جنوبی این کال قرار می گرفته است.

دلیل باستان شناختی این نظریه وجود قلعه باستانی در توزندجان است که قدمت آن به دوره ساسانی برمی گردد. یعنی کاروان ها امکان عبور به این سمت کال را نداشتند از این رو رفت و آمدها از سمت جنوبی بوده و قلعه و دژ و استحامات هم اگر ساخته اند در همان سو بوده است.

این کال امکان بررسی تاریخی سلیمانی را بسیار محدود کرده است، تا جایی که بنده با بررسی بیش از 50 منبع اصلی تاریخی اثری از نام سلیمانی در این منطقه به دست نیاوردم.

البته نظریه دیگر اینست که نام روستا تغییر کرده است، شاید قبلا نام دیگری داشته که به مرور زمان تغییر کرده و به سلیمانی منتهی شده است.

منتظر نظراتتان هستم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۵ ، ۱۰:۰۴
علی سلیمانی

اگر به رشته کوه طاغنکوه از فاصله هوایی زیاد نگاه کنید، کوه ها را با رگه های رنگارنگ جالبی می بینید که بعید نیست در برخی از مناطق این رشته کوه قابلیت های معدنی هم باشد.


سال پیش گروهی با تجهیزات معدن کاوی به کوه های قوش آلاغی  در سمت شرقی پیشنگ دره آمده و مشغول کاوش شدند. در صحبت هایی که با اهالی داشتند این منطقه را حاوی آهن دانسته و اظهار می کردند که تا مدت مدیدی اینجا مشغول خواهند بود. 

فکر می کنم حدود 6 ماه مشغول بودند و در این مدت ده ها بار کامیون سنگ آهن از این کوه ها برداشت کردند.

رشته کوه طاغنکوه

عکس اول: رشته کوه طاغنکوه  


برداشت سنگ آهن در کوه های قوش آغالی طاغنکوه

عکس دوم: برداشت سنگ آهن از کوه های قوش آغالی

در عکس دوم آثار کاوش آنها دیده می شود.

پس از مدتی به دلیلی نامعلوم کار را رها کرده و دیگر بازنگشتند. هنوز نمی دانیم علّت توقف کار، نداشتن مجوزهای قانونی بوده یا کم بودن درصد آهن در سنگ ها. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۵ ، ۰۹:۵۰
علی سلیمانی

یک خاطره تامل برانگیز

این را از زبان یکی از کهنسالان روستا، حاج قربانعلی (قربان دایی) حکایت می کنم:

سالها پیش من و کلبه یدالله چوپون بودیم. یه شب تو کوه های «زاغال یاخن» گوسفندا رو خوابونده بودیم و یه لقمه نون داشتیم می خوردیم . دیدم یه صدایی از ته درّه میاد. من گوشام رو تیز کردم. مطمئن شدم کسی هست. یواش بدون اینکه کلبه یدالله متوجه بشه به بهونه سرزدن به گلّه رفتم دامنه کوه. تو تاریکی و روشنی دیدم دو نفر یواش یواش دارن از کوه میان بالا.  همونجا خَب کردم(ساکت موندم و کِزکردم). اون دو نفر نزدیکتر شدن. دیدم تفنگ دستشون دارن و یه قطار فشنگ به کمرشون بستن.

ترسیدم نکنه الواط باشن و بخوان گلّه رو از دستمون بگیرن. یواش بلند شدم خودم رو به کلبه یدالله رسوندم. داشت چرت میزد. گفتم پاشو، پاشو. از خواب پرید. گفت چی شده؟ گفتم نترس. انگار دو نفر مسلح دارن از ته درّه میان طرف ما.

با ترس و لرز پاشدیم و پرسیدیم کی هستین؟ چی میخواین؟

همونجا وایستادن. یکی شون داد ما الواط نیستیم باهاتون کاری نداریم نترسین. خیالمون راحت شد. خلاصه اومدن پیش ما و براشون چایی ریختیم . یکی شون زن بود. به چشم خواهری قد وقامت رشیدی داشت.  لباسهای عشایری داشتند. هر دو مسلح بودن.

پرسیدم شما، اینجا، نصفه شب، از کجایین خان؟

گفت بابا من خان نیستم. شرح ماجرای ما از این قراره.

این خواهرمه . ما عشایریم. چند روز پیش من از چادر رفته بودم بیرون دنبال گوسفندا. وقتی برگشتم دیدم دو تا ژاندارم (نیروی انتظامی دوره پهلوی) مهمون ما هستن داخل چادر. خواهرم براشون چایی ریخته بود و داشتن میخوردن. دیدم خواهرم رنگ به صورتش نیست. رفت بیرون چادر به من اشاره کرد بیا. رفتم بیرون چادر یواشکی در حالیکه صداش می لرزید گفت اینا اومدن تو چادر من براشون چایی درست کردم وقتی بردم پیش شون یکی شون به من دست اندازی کرد من جیغ زدم و اومدم بیرون. گفتن اگه به کسی بگی میکشیمت.

من با شنیدن این حرف کلّه ام داغ شد. گفتم برو تو چادر و خونسرد باش. رفتم کنار ژاندارم ها نشستم و با خنده و روی خوش براشون چایی ریختم . مشغول صحبت شدیم . تعارف کردم اگه دوست دارن الان براشون یه گوسفند ذبح کنم و کباب  کنم . گفتن نه اونقد نمی مونیم. حسابی به من اعتماد کردن. در حین چای خوردن زیرچشمی دیدم یکی شون حواسش به اسلحه اش نیست. نقشه مو کشیدم. دل به دریا زدم. در یک لحظه دستمو بردم اسلحه برداشتم و پریدم جلوی چادر. با یه گلوله اولی رو زدم تا دومی خواست حرکت کنه و تفنگش رو برداره اونم هلاک کردم.

 

خلاصه دیدیم ما دیگه نباید تو چادر بمونیم. تفنگاشون رو برداشتیم و زدیم به کوه و کمر. ما که الواط نیستیم مسلمون.

 

برای من نکته جالب این حکایت غیرت این جوون عشایره. چیزی که تو رگ و خون همه ما هست. اون جوون میدونسته با اینکار جون خودش، خواهرش و همه کس و کارش رو به خطر میندازه ولی در مقابل ارزشهاش اینها چیزی نیستن. برای ارزشها مردن ، یک افتخار بوده.

 

اینها قبلا خیلی پررنگ تر بوده. من کاری به اینکه اون دو ژاندارم برای یک تعرّض کوچیک مستحق مرگ بودن یا نه و اینکه هرکس میتونه سرخود اقدام به تلافی بکنه و ... ندارم، نکته اینجاست که جایگاه ارزش هایی مثل غیرت، وطن دوستی، کمک به ضعیفان و ... تو زندگی ما کجاست؟

اگر هر مرد ایرانی نصف اون جوون عشایر غیرت داشته باشه، این وضعیت اسف باری که الان تو روابط دختر وپسرها می بینیم دیده نمی شد.

 

جمله آخر و طلایی قربان دایی:  « برای غیرت سرت رو بدی بهتره تا زنده باشی و بی غیرت»

حاج قربانعلی سلیمانی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۵ ، ۰۷:۵۰
علی سلیمانی

·       آیا می دانستید نیشابور تعداد 125 اثر ثبت شده در فهرست یادمان های جهانی (بناهای تاریخی جهان) دارد که برخی از آنها بیش از 14 قرن قدمت دارند؟

·       آیا می دانستید قدیمی ترین یادمان نیشابور، محوطه باستانی برج (واقع در روستای برج) است که قدمت آن به پیش از تاریخ (7500 سال پیش) برمی گردد؟

·       آیا می دانستید اسکلت کشف شده در این محوطه باستانی متعلق به زنی است که 5500 سال پیش از میلاد می زیسته و دو مهره فیروزه فیروزه یافت شده است؟ (یعنی فیروزه در آن زمان هم استخراج می شده است؟)

·       محوطه باستانی شادیاخ

آیا می دانستید همین همت آباد خودمان دارای یک اثر ثبت شده در یادمان های جهانی است ، آب انبار همت آباد مربوط به دوره قاجاریه

 

در زیر فایل تمام یادمان های (بناهای تاریخی) نیشابور که ثبت جهانی شده اند برای تان گذاشته ام. خوب است فقط نگاهی به نام این مکانها بکنیم . برنامه تعطیلات آخر هفته تمام سال را می توان به خوبی با این فهرست برنامه ریزی کرد.

فهرست یادمان های نیشابور

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۵ ، ۱۱:۳۲
علی سلیمانی

کانال سلیمانی سپهر راه اندازی شد. هدف این کانال انتشار اخبار، معرفی فرهنگ و تاریخ سلیمانی ، درج تصاویر زیبا، مطالب کمک آموزشی در زمینه کشاورزی و دامداری و در یک کلام زنده نگه داشتن حس وطن دوستی است .

لطفا نظرات و پیشنهادات ارزشمندتان را به این آیدی در تلگرام ارسال فرمایید.

@Salimann

آدرس کانال:

     کانال سلیمانی سپهر

Telegram.me/soleimaniSepehr

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۵ ، ۱۳:۱۴
علی سلیمانی

یک خبر جالب : 


گویا یک گروه فیلمسازی منزل نامخدا شکاری را برای ساخت یک فیلم اجاره کرده اند. نمای خانه را نقاشی کرده ، جلوی خانه حوض ساخته اند و داخل خانه نیز تغییراتی داده اند . اجازه نمی دهند کسی وارد منزل شود و عکس بگیرد. هنوز موضوع فیلم لو نرفته است ولی ظاهرا در مورد یک شهید است . پدرم (صل علی شکاری) نیز برای مدت کوتاهی نقش برادر شهید را بازی می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۵ ، ۱۲:۰۲
علی سلیمانی

     روستای سلیمانی واقع در بخش طاغنکوه شهرستان نیشابور در فاصله 40 کیلومتری شهرستان مذکور  در دامنه کوهستان دارای 450 خانوار 1385 نفر جمعیت را در دل خود جا داده مردانی بزرگ همچون مرحوم حجه الاسلام سید مهدی مصطفوی مردم این روستا را با بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) آشنا نمودند.مردم در اول انقلاب با حضور گسترده خود در تمامی راهپیمایی ها در پیروزی انقلاب نقش موثری داشته و در همان بحبوئه پیروزی انقلاب مردم این دیار کامیون کامیون نان به شهرستان نیشابور ، مشهد میفرستادند و همچنین کمکهای نقدی و غیر نقدی به ستاد انقلاب می دادند اما با شروع جنگ تحمیلی مردان این روستا همانند سایر مردم کشور به ندای امام لبیک گفتند و به یاری رزمندگان اسلام شتافتند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۵ ، ۱۱:۴۹
علی سلیمانی

مقاوم‌سازی در اقتصاد مقاومتی یک مفهوم عقلی است 

دکتر یاسر سلیمانی آخرین ارائه کننده نشست
 کتاب‌خوان تخصصی «اقتصاد مقاومتی؛ مبانی، اهداف و راهکارها» بود. او پیش از معرفی کتاب «جستارهایی در اقتصاد مقاومتی، مقاوم سازی اقتصادی در ادبیات متعارف» گفت: کتاب جستارهایی در اقتصاد مقاومتی یکی از 5 جلد کتابی است که با موضوع اقتصاد مقاومتی نوشته شده است و بیش از 550 منبع لاتین دارد و کتابی مبتنی بر ادبیات اقتصاد تاب‌آوری است. 

وی ادامه داد: پیشینه‌ای که باعث تألیف این کتاب‌ها شد دغدغه‌ای بود که مقام معظم رهبری از سال 89 مطرح کردند. پیش از این ما بیشتر در مسئله تحریم بحث می‌کردیم و راهبرد طولانی مدت در سیاست‌های اقتصادی‌مان نداشتیم. 

دکتر سلیمانی تصریح کرد: قوام و مقاوم‌سازی هم در اقتصاد مقاومتی بیشتر از یک مفهوم نقلی یک مفهوم عقلی است و تمام اقتصادهای دنیا تمایل دارند که ساختار مقاومی داشته باشند و به سمت تعالی و قوام پیش بروند. در ادبیات علمی می‌بینیم که حدود 8 ـ 7 مفهوم وجود دارند که دقیقاً همین مفهوم مقاومت را دنبال می‌کنند. 

او در ادامه گفت: ما یک الگوی مفهومی برای استخراج اقتصاد مقاومتی تعریف کردیم. به صورت عام باید چند نکته را در یک چرخه درست درنظر بگیریم. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد:‌ رکن اول در بررسی اقتصاد مقاومتی توجه به قرآن و سنت و رکن بعدی دانش بشری است. وی ادامه داد:‌ رکن دیگر شرایط زمانی اقتصاد ایران و منویات اندیشمندان اسلامی یا منویات رهبران انقلاب اسلامی است. با در نظر گرفتن این موارد می‌توانیم چشم‌انداز درستی از اقتصاد مقاومتی داشته باشیم. کاری که در این مجموعه 5 جلدی انجام شده است. 

یادآوری می شود که نشست کتاب‌خوان تخصصی «اقتصاد مقاومتی؛ مبانی، اهداف و راهکارها» نخستین نشست از پنج نشست‌ کتاب‌خوان تخصصی با موضوع اقتصاد مقاومتی است که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۵ ، ۱۰:۰۷
علی سلیمانی
احمد عارفخانی کارشناس رسانه،دانشجوی دکتری، به تبیین چرایی تاکیدات چند باره مقام معظم رهبری در یک ماهه اخیر به موضوع شناخت فضای مجازی واستفاده از فرصت های آن در راستای ترویج معارف ومفاهیم اسلامی کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز مشهد؛ مقام معظم رهبری در سالهای اخیر با توجه به سرعت رشد استفاده از ابزارهای نوین رسانه ای بویژه در عرصه وب ،اینترنت و مجموعه شبکه های اجتماعی و در یک جمله فضای مجازی بار ها در اجتماع دولتمردان،مدیران ،مسئولان و مردم وبویژه قشر جوان ودانشجو نسبت به برنامه ریزی،هدف گزاری وتولید محتوای مفید برای این فضا تاکید داشته اند.

ادامه دراینجا

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۵ ، ۱۸:۲۲
علی سلیمانی

وطن وزادگاه

نوشته شده به قلم یکی از فرهیخته گان روستا

هنگامی که پیامبر (ص) به قصد هجرت از مکه به سوی مدینه می آمد ، به یاد موطنش افتاد و آثار اندوه در چهره مبارکش نمایان گشت ، در این هنگام پیک وحی خدا جبرئیل نازل شد و پرسید: آیا براستی به شهر و زادگاهت اشتیاق داری ؟ پیامبر فرمود :آری ،جبرئیل عرض کرد : خداوند این پیام را برای تو فرستاده :"ان الذی فرض علیک القرآن لرادک الی معاد "[1] آن کس که قرآن را برتو فرض کرده ، تو را به جایگاهت (زادگاهت ) باز می گرداند .

می دانیم این وعده بزرگ سرانجام تحقق یافت و پیامبر اسلام پیروز مندانه با ارتشی نیرومند و قدرت وعظمت فراوان به مکه بازگشت و حرم امن خدا بدون جنگ و خون ریزی به او تسلیم شد.[2]

وطن دوستی از منظر اسلام

سوال : آیا در اسلام وطن «حتی اگر اسلامی نباشد» دارای احترام است؟پاسخ : کراراً در آیات قرآن آمده است که «بیرون راندن از وطن، یک ضدّ ارزش» استمفهوم آن، این است که وطن ذاتاً یک ارزش محسوب مى شود. از جمله آیاتى که بوضوح این معنا را بیان مى کند آیات 8 و 9 سوره ممتحنه است، مى فرماید:

«لایَنْهاکُمْ اللهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِى الدّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا اِلَیْهِمْ اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ إِنَّما یَنْهاکُمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ قاتَلُوکُمْ فی الدّینِ وَ أَخْرَجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ وَ ظاهَرُوا عَلى اِخراجِکُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ فَأوُلئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ»؛ (خدا شما را از نیکى کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانى که در امر دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند، نهى نمى کند; چرا که خداوند عدالت پیشگان را دوست دارد. تنها شما را از دوستى کسانى نهى مى کند که در امر دین، با شما پیکار کردند و شما را از خانه هایتان بیرون راندند، یا به بیرون راندن شما کمک کردند، (نهیتان مى کند) از این که با آنها دوستى کنید. و هر کس آنها را دوست دارد، ظالم و ستمگر است).

در این دو آیه مخصوصاً مسأله اخراج از خانه و وطن در برابر مقاتله در دین قرار داده شده، که نشان مى دهد هر کدام ارزشى جداگانه دارد.
در آیه 246 سوره مبارکه بقره نیز این سخن، از زبان گروهى از بنى اسرائیل نقل شده است: «قالُوا وَ ما لَنا أَلاّ نُقاتِلَ فى سَبیلِ اللهِ وَ قَدْ اُخْرِجْنا مِنْ دِیارِنا وَ أَبْنائِنا»؛ (آنها، به پیامبر زمان خود گفتند: «چگونه ممکن است که در راه خدا پیکار نکنیم، در حالى که از خانه ها و فرزندانمان رانده شده ایم (شهرهاى ما از سوى دشمن اشغال، و فرزندانمان اسیر شده اند؟)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۵ ، ۱۳:۳۵
علی سلیمانی