روستای سلیمانی

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

آنچه از این وبلاگ عاید شما می شود جدای از آشنایی مفصل با روستای مذکور ، بدست آوردن اطلاعات خوبی راجع به مردم شناسی ،آداب و رسوم ،باورها و بطور کلی مسائل مربوط به جامعه شناسی روستایی در بخش طاغنکوه شهرفیروزه به طور اعم، و روستای سلیمانی به طور اخص است.

کلمات کلیدی
بایگانی

۶ مطلب در آبان ۱۳۸۶ ثبت شده است

بنده به عنوان نویسنده جدید وبلاگ روستای سلیمانی به همه بازدیدکنندگان خوش آمد گویی گفته و آمادگی خود را برای اقدام در جهت پیشنهادات شما اعلام می دارم

منتظر نظرات شما هستیم

 با تشکر و آرزوی موفقیت

محمد سلیمانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۸۶ ، ۰۶:۵۹
علی سلیمانی

 

شرح حال

به علت فاصله زمانی زیاد اطلاع دقیقی و چندان معتبری در دسترس نیست.آنچه از طریق محفوظات  مرحوم حاج علی شکاری به نگارنده رسیده است به این ترتیب است :

قربانعلی در حالی که تازه عروسی کرده و بیش از یکسال از عروسی نمی گذشت به علت مبتلا شدن به مرض هاری که از طریق گاز گرفتن یک سگ هار در کوچه پشتی مسجد روستا به وی منتقل شد پس از مدتی کوتاه دار فانی را وداع گفت.

داروهای گیاهی نتوانست جان قربانعلی را نجات دهد و پس از مدت کوتاهی درگذشت .همسر قربانعلی حامله بود و پس از چند ماه از درگذشت همسرش وضع حمل کرد .نام  این نوزاد را "قربانعلی " نهادند ، یعنی قربانعلی فرزند قربانعلی

بدین ترتیب این نوزاد از داشتن خواهر و برادر محروم شد

از این پس قربانعلی که در اثر مرض هاری درگذشت را قربانعلی بزرگ و فرزندش را قربانعلی کوچک می گوییم.

قربانعلی بزرگ تنها دارای یک برادر به نام براتعلی بود . براتعلی که به کربلا مشرف شده بود "کربلایی براتعلی " خوانده می شد وبه مناسبت کارهای عجیبی که می کرد ( و نمی دانیم که این کارها چه بوده اند ) به  "برات جینو " مشهور شد.

از براتعلی فرزندانی بدنیا آمد که یکی از آنها کربلایی علی اصغر پدر مرحوم حاج اسماعیل مشهور به حاج اسماعیل چاقو ساز می باشد. فرزندان حاج اسماعیل نیز به ترتیب  حاج حسین (شیخ) ، نرگس ، صفیه ، معصومه ، علی اصغر ، فاطمه و علی اکبر (شهید) می باشند.

حاج اسماعیل رابطه خویشاوندی خود را با بزرگ خاندان شکاری  بعنی محمد شکاری و پس از وی فرزندان شکاری به تنها قطع نکرد بلکه با ایجاد وصلت هایی بین فرزندانش و فرزندان شکاری این رابطه را تحکیم بخشید .

منظور از این وصلت های این موارد است: 1. نرگس با حیدر شکاری(BF)  2. علی اصغر با فاطمه دختر علی اکبر شکاری(BB.3)

این وصلت ها در نسل بعدی نیز  ادامه داشت:  3. رقیه دختر حاج حسین شیخ با علی اصغر پسر حاج علی شکاری (BA.2) 4. عسگری ( حسن ) پسر حاج حسین شیخ با بتول دختر صل علی شکاری (BJ.2)  5. مهدی پسر علی اصغر با صفرا دختر محمد علی فرزند علی اکبر شکاری(BB.23)  6. هادی پسر علی اصغر با زهرا دختر حاج علی فرزند علی اکبر شکاری (BB.14) 7 . مریم دختر فاطمه با عباس پسر صل علی شکاری (BJ.1)

از همه اینها مهمتر ازدواج قربانعلی کوچک با فاطمه دختر براتعلی (برات جینو) است که ثمره ازدواج آنها محمد شکار ی(بزرگ خاندان شکار ی) است.

در واقع کل افراد روستای سلیمانی به همین شکل با یگدیگر خویشاوند بوده و روابط پیچیده و عمیقی از لحاظ قومیت بین آنها برقرار است.

در ذیل رابطه خانواده براتعلی با قربانعلی با نموداری نشان داده شده اشت:

نمودار نشان دهنده رابطه خاندان شکاری با حاج اسماعیل

 

 * حروف و اعداد لاتینی که در روبری برخی از اسامی می بینید کدهایی است که بنده به این افراد داده ام در مطالب بعدی که ارسال خواهم کرد مفهوم این کدها برایتان کاملا آشکار خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آبان ۸۶ ، ۱۷:۵۰
علی سلیمانی
در بخش خاندان ها به عنوان اولین خاندان و به این دلیل که بنده اطلاعاتی نسبتا خوبی از آن دارم قصد دارم به معرفی خاندان شکاری بپردازم .این اطلاعات بصورت شفاهی از بزرگانی که حافظه آنها یاری مینماید بدست آورده ام که به نظر خودم این اطلاعات بسیار باارزشند زیرا در معرض از بین رفتن و  فراموشی هستند.
 گردآوری اطلاعات بصورت شفاهی هنری است که به آن " تاریخ شفاهی " می گویند و یکی از ابزارهای معتبر گردآوری اطلاعات در تحقیقات تاریخی به حساب می آید.
بنده هم با شناختی که از تاریخ شفاهی دارم به سراغ بزرگان روستا رفتم و تا جایی که توانستم اطلاعات مفیدی از تاریخچه خاندانهای روستا و خصوصا خاندان شکاری و تاریخ خود روستا گرد آوردم
 اسامی برخی از مصاحبه شوندگان :
۱. مرحوم حاج علی شکاری   ۲. مرحوم حاج یوسف (بنده فایل دیجیتالی سخنان ایشان که راجع به تاریخچه روستا است و اطلاعات بی نظیری دارد بر روی هارد کامپیوترم دارم)  ۳. حاج حسین شیخ
۴. حاج قربان (پدر محمد حسین بنا )  ۵. حاج علی اکبر شکاری ۶. صل علی شکاری  و ...
 
من به عنوان یکی از بچه های روستا  از علاقمندان  خواهش می کنم از پدربزرگان و افراد کهنسال روستا اطلاعاتی را که می توانند گردآوری کرده و به صورت متن نگهداری کنند یا اگر وقت آن را ندارند حداقل سخنان ایشان را روی نوار کاست ُ موبایل یا ام پی تری پلیر ذخیره کنند
بنده اطلاعات گردآوری شده شما را در مورد روستا ُ وقایع آن  یا خاندانها بر روی همین وبلاگ بارگذاری می کنم
متشکرم
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آبان ۸۶ ، ۱۷:۴۰
علی سلیمانی
 "علم خبری "
مراسم عزاداری عاشورا یکی از جالب ترین مراسمات مذهبی است .چند روز قبل از عاشورا دعوت نامه هایی از طرف شورای اسلامی روستا به روستاهای اطراف از قبیل بیرم آباد ، نصرآباد ، نوشک ، قلعه یزدان، همت آباد ، بتو و کلاته علی آباد ارسال می شود .
در روز عاشورا ناهاری که با زحمت زیاد جمعی از اهالی روستا تدارک دیده می شود برای  میهمانان آماده میشود .هزینه این نهار از همکاری مردم روستا تامین می گردد.
روز عاشورا جمعیتی بیش از ۴۰۰۰ نفر در کوچه های روستا به عزاداری می پردازند .هیئت های سینه زنی و زنجیر زنی روستا با سینه زنی به استقبال میهمانان می روند و با زدن علم روستای میزبان به علم روستای میهمان خوش آمد گویی می کنند .
 
     علم خبری
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۸۶ ، ۲۰:۰۰
علی سلیمانی
زمستان سلیمانی به راستی دیدنی است . پشت سر کوههای پربرف و روبرو جلگه ای آرامیده در بین دو رشته کوه .
 
زمستان سلیمانی
 
این تصویر توسط محمد سلیمانی (صل علی ) در زمستان ۸۵ و در کال عیاران ( کال شارشاری)  پایین گرفته شده است
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۸۶ ، ۱۹:۲۴
علی سلیمانی
این تصویر توسط محمود سلیمانی (اصغر شکاری) از روی کوهی که در بالا سر چشمه پولاد قرار دارد گرفته شده است .و توسط بنده با نرم افزار پانوراما مونتاژ شده است.
 
نمایی از روستای سلیمانی از بالای کوه چشمه پولاد
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۸۶ ، ۱۹:۰۴
علی سلیمانی