روستای سلیمانی

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

آنچه از این وبلاگ عاید شما می شود جدای از آشنایی مفصل با روستای مذکور ، بدست آوردن اطلاعات خوبی راجع به مردم شناسی ،آداب و رسوم ،باورها و بطور کلی مسائل مربوط به جامعه شناسی روستایی در بخش طاغنکوه شهرفیروزه به طور اعم، و روستای سلیمانی به طور اخص است.

کلمات کلیدی
بایگانی

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۰ ثبت شده است

متوسل شدن به سنن قدیمی ، دعا ، سحر و افسون و جادوگری در ایام گذشته برای رهایی از شر اشرار زمینی و آسمانی و نزول خیر و برکت بسیار رواج داشته است تا حدی که این اعتقادات در مقابل یافته های علمی ایستاده و اذهان عموم به راحتی از آنها دست نمی شویند.

یکی از مشکلاتی که زارعان در گذشته با آن دست و پنجه نرم می کردند آفت " ملخ " بوده است . آنطور که برای ما نقل کرده اند درهنگام خوشه کشی گندم و جو دسته های ملخ به سمت مزارع پرواز می کردند و در عرض چند روز مزرعه را نابود کرده و محصول یک سال چند آبادی را از بین می بردند.

در منطقه تحت جلگه نیشابور سنت جالب و شنیدنی برای مقابله با این آفت رواج داشته که در ذیل می آید :

برای این کار باید دو نفر از اهالی روستایی که دچار آفت ملخ شده بودند داوطلب می شدند. آنها یک عدد کوزه (کوزه سفالی آب ) با خود بر می داشتند و با پای پیاده به روستایی در نزدیکی شازده حسین اصغر می رفتند (نام این روستا در خاطر راوی نبود) . در آنجا چشمه ای وجود دارد که به اعتقاد مردم در آنزمان آب آن از نوعی تبرک بهره مند بود . این دو نفر باید کوزه را از آن پر کرده و به سمت روستای خود روانه می شدند . شرط اصلی کار در این بوده که نباید در طول راه کوزه را به زمین بگذارند . مثلا اگر برای رفع حاجت یا نماز یا استراحت در طول راه اتراق می کردند باید کوزه را از درخت یا جایی بلند آویزان می کردند . وقتی به روستای خود می رسیدند مردم روستا منتظر رسیدن این دو نفر بودند . " علم " مخصوص عزاداری روستا را در وسط روستا برپا کرده و کوزه را از بالای آن آویزان می کردند. چند روزی طول نمی کشید که دسته های بزرگ "سار : نوعی پرنده " از راه رسیده و ملخ ها را غارت می کردند. 

بزرگان می گویند که ما با چشم خود این جریان را دیده و به آن باور داریم . 

نظر شما چیست ؟

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۰ ، ۰۶:۱۰
علی سلیمانی