روستای سلیمانی

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

آنچه از این وبلاگ عاید شما می شود جدای از آشنایی مفصل با روستای مذکور ، بدست آوردن اطلاعات خوبی راجع به مردم شناسی ،آداب و رسوم ،باورها و بطور کلی مسائل مربوط به جامعه شناسی روستایی در بخش طاغنکوه شهرفیروزه به طور اعم، و روستای سلیمانی به طور اخص است.

کلمات کلیدی
بایگانی

مراسم خواستگاری در روستای سلیمانی

چهارشنبه, ۲۶ دی ۱۳۸۶، ۰۷:۱۸ ب.ظ

جواب مثبت دریافت شد ، روزی را برای قرار ملاقات خانواده ها تعیین می کنند. در این روز خانواده پسر به همراه عده ای از بزرگان به خانه پدر دختر می روند تا جواب رسمی را از آنها دریافت کنند معمولا در این ملاقات چند هدیه به عنوان "نشانه نامزدی " از طرف پسر به دختر اهدا می شود ؛ به این ملاقات بطور کلی "جوابانه " می گویند که معادل بله برون است.

عقد کنان : عقد کنان در روستا گاهی همراه با جشن و گاهی بدون جشن صورت می گیرد. در گذشته بیشتر عقد ها در روز بعد از جوابانه و در شهر انجام می گرفت ولی امروزه در بیشتر موارد محضردار به روستا دعوت می شود تا این عمل در کنار سفره عقد صورت بگیرد.ولی در هر دو مورد طرفین روزی را برای " خرید" تعیین می کنند و بهمراه هم به شهر می روند تا حلقه های ازدواج و هدیه های دیگر خریداری شود. البته نیازی به گفتن نیست که این کار قبل از عقد انجام می شود.

قند شکنی :  جشنی که بعد از عقد همراه با شام یا نهار از سوی خانواده پسر برپا می شود را  قند شکنی می گویند. اینکه چرا این جشن به این نام شهرت یافته داستان جالبی دارد.

تا حدود 30 _40 سال پیش رسم براین بوده است که ظهر روز قند شکنی مردم در یک میدانگاه ( که در روستای سلیمانی معمولا در زیر در درخت معروف چناربوده) گردهم می آمدند . چند کله قند از سوی خانواده پسر که از قبل تهیه شده بود روی سفره ای قطعه قطعه می شد هرکدام از این قطعات داخل دستمالی منقش پیچیده شده و به بزرگان هر خاندان یا میهمانان هدیه می شد. این عمل سمبلیک  به معنی شیرینی دادن پدر داماد به تمام حضار بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۶/۱۰/۲۶
علی سلیمانی

نظرات  (۱)

تو روستاهای پلدختر و حتی شهرش این مراسم هست در واقع نامزدیه و قبل از عقده بهش میگن قنداشکنو( قند شکستن) و یا شیرینی خورون چادر هدیه داماد رو میندازن رو سر عروس و بعد بزرگ مجلس قند رو با تیشه کوچیک تزئین شده میشکنه و نوک کله قند رو بعنوان تبرک!!!! برمی داره بقیه قند رو بعنوان قند پا چایی به مهمونا میدن و حاجت میخوان ازش!!!!!! اینو با چشمای خودم از نزدیک دیدم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی