روستای سلیمانی

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

آنچه از این وبلاگ عاید شما می شود جدای از آشنایی مفصل با روستای مذکور ، بدست آوردن اطلاعات خوبی راجع به مردم شناسی ،آداب و رسوم ،باورها و بطور کلی مسائل مربوط به جامعه شناسی روستایی در بخش طاغنکوه شهرفیروزه به طور اعم، و روستای سلیمانی به طور اخص است.

کلمات کلیدی
بایگانی

روستاهای اطراف سلیمانی در 870 سال پیش

شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۴۲ ب.ظ
در کتاب تاریخ بیهق دنبال ردپای روستای سلیمانی بودم .

جالب است بدانید این کتاب را علی ابن زید بیهقی معروف به ابن فندق در سال 563 هجری قمری نوشته است یعنی 873 سال پیش . 

موضوع تاریخ بیهق شرحی از مشاهیر بیهق ( تقریبا سبزوار کنونی ) ،شامل علما ، شعرا ، ادیبان ، وزیران ، سادات ، نویسندگان و ... است با اشاره هایی به حدود جغرافیایی و تقسیمات بیهق در آن زمان . 

در ذکر ربع های بیهق ، در شرح ربع سیّم آمده است 

"ربع سیم ، ربع طبس است شامل روستاهای افچنگ ، هارون آباد ، قارزی ، بازقن ، کردآباد ، بلغوناباد ، سیفاباد ، شیرو ، دیواندر ، صاهه ، دساکرها ، فرخاردس ، چهازشک ،کالماباد ، نودیه "

آنچه جالب توجه است اینست که برخی از روستاهای ذکر شده هنوز با همان نام که در 870 سال پیش ذکر شده وجود دارند مثل بلغوناباد و  شیرو (نام این روستا در تقسیمات جغرافیایی به اشتباه شوراب آمده است . البته در سفرنامه ناصر الدین شاه به خراسان هم نام آن شوراب ذکر شده است بهر حال به نظر می رسد با توجه به قدمت بیش از 8 قرنی تاریخ بیهق تلفظ صحیح آن همان شیرو باشد  آنچنانکه مردم خود آن روستا نیز می گویند : شیرو  . شاید این شبهه پیش آید که شیرو همان تلفظ خراسانی شوراب آست یعنی آب شور . در صورتی که این صحیح نیست در تلفظ نیشابوری " شور " را هیچگاه "شیر" نخوانده و نمی خوانند ، بلکه احتمالا معنی این لغت آبی است که همچون شیر سفید یا گواراست )

نام بعضی روستاها کمی دچار تغییر شده است مثل سیفاباد (که امروزه به اشتباه سیدآباد نام گرفته است ) ، فرخاردس (که امروزه به اشتباه فرخار خوانده می شود) ، چهازشک (ناوشک کنونی ) 

علی سلیمانی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۰۵
علی سلیمانی

نظرات  (۱)

۰۸ بهمن ۹۲ ، ۱۴:۴۴ معصومه سلیمانی
س.جالبه بدونین که روستاهای:«دیوان دره-بازقند-قارزی-طبس و بلقان آباد هنوز هم باهمون اسامی وجود دارند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی