روستای سلیمانی

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

آنچه از این وبلاگ عاید شما می شود جدای از آشنایی مفصل با روستای مذکور ، بدست آوردن اطلاعات خوبی راجع به مردم شناسی ،آداب و رسوم ،باورها و بطور کلی مسائل مربوط به جامعه شناسی روستایی در بخش طاغنکوه شهرفیروزه به طور اعم، و روستای سلیمانی به طور اخص است.

کلمات کلیدی
بایگانی

تامل در دادن افطاری های پرهزینه

سه شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۳، ۰۵:۲۵ ق.ظ

آیا دادن این همه افطاری پرهزینه در روستا ضرورت دارد؟

 "نذری " دادن قدمتی به درازای ادیان کهن دارد و مختص مسلمانان نیست . این عمل خیر در موارد و مقاصدی مثل متسجاب شدن یک اجابت ، بزرگداشت مقام یک شخصیت مذهبی و یا اطهام یتیمان و نیازمندان صورت می گیرد. 

نذری ماه رمضان (افطاری )حکایت دیگری است . این نذری می تواند از چند ظرف آش ساده تا چندین دیگ حلیم و قیمه و ... متفاوت باشد . انگیزه  افطاری دادن به پشتوانه احادیثی که از بزرگان دین به میراث مانده بهره مندی از ثواب روزه داران میهمان است و نیز اینکه هر عمل خیری در ماه رمضان ثوابی چند برابر دارد .  

افطاری در روستای سلیمانی از دیرگاه به شکل پخت حلیم و اطعام میهمانان در حسینیه و مسجد یا توزیع آن در در منازل مرسوم بوده و هست . برادران  هر خاندان با مشارکت مالی یا نذر یک راس گوسفند اقدام به دادن افطاری حلیم به تمام مردم روستا می نمایند. در طول ماه رمضان بیش از 6 یا 7 بار این کار خیر انجام می شود .

اما دو نکته در این جا جای اشاره دارد :

  1. قطعا پشت هر پند ، توصیه و حدیث بزرگان ما منطق و دلیلی محکم است . توصیه بزرگان به افطاری دادن در ماه رمضان برای دستیاری از مستمندان و نیازمندان است. در جامعه ای که عده ای توانایی تامین غذای افطاری نداشته باشند وظیفه دیگران است که به هر شکل به کمک آنها برسند . اما خوشبختانه امروز ما می توانیم ادعا کنیم که در روستای ما افرادی در این حد یا نداریم و یا بسیار کم و انگشت شمارند . از طرفی دادن افطاری حلیم تنها به قصد آن افراد صورت نمی گیرد و می توان ادعا کرد برای بیش از 95 درصد مردم روستا این افطاری به عنوان یک وعده غذای متنوع در سفره افطار آنها جای می گیرد نه غذایی که به آن نیاز مبرم دارند .
  2. ثواب اندوزی تنها از راه های مستقیم به دست نمی آید گاهی یک عمل زیربنایی مثل مشارکت در ساخت مدرسه چنان ثوابی دارد که صدها بار اطعام مردم به پای آن نمی رسد  . همه می دانیم که در طول این ماه مبلغ هنگفتی صرف افطاری ها در روستا می شود . با یک مدیریت صحیح می توان از پول این افطاری ها هر ساله بنای یک کار عمرانی را در روستا گذاشت ،  می توان صندوقی برای بیماران نیازمند ، عروسان دم بخت محتاج ، جوانان بیکار و ... تاسیس کرد.

در نظر بگیرید اگر این کار از 20 سال پیش انجام شده بود تا به امروز چه امکاناتی در روستا داشتیم و مشکلات چه خانواده های محتاجی برطرف شده بود ...

این کار به هیچ وجه سخت نیست تنها با تبلیغ در محافل مذهبی و اقناع مردم خوش نیت می توان این کار خیر را هم همچون کارهای بزرگ دیگری که این مردم در کارنامه مشارکت جمعی شان دارند بنیاد نهاد .              به امید آن روز

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۱۰
علی سلیمانی

نظرات  (۷)

با سلام
نذری دادن در روستا مثله عروسی گرفتنها بیشتر شده پز دادن تا هدف معنوی داشتن.پدرای ما هم که نه سواد درستی دارند و نه منطق امروزی که با گفتن بشه تغییرشون داد.
اتفاقا بابای ما با دارودسته حاج حبیب اللهی ها قراره چلو گوشت بده با نوشابه!
بسیار معنویتره!!
همین الان خانواده های هستن تو روستا که برای درمان بیمارشون نیاز به پول دارند
۱۹ تیر ۹۳ ، ۲۲:۱۲ یادداشت هایی برای نیشابور
سلام علی آقا
عبادات قبول
مهاجرت از بلاگفا را تبریک میگم و بابت زحماتی که برای این وبلاگ می کشید ممنون
موفق و پیروز باشید
۲۱ تیر ۹۳ ، ۱۲:۲۰ علی سلیمانی
سلام 
متشکرم همچنین طاعات شما قبول درگاه حق 
انجام وظیفه است 
آرزوی بهترین ها برایتان دارم 
وبلاگ جدید رو بهتون تبریک می گم. امیدوارم پر انرژی تر از قبل به این وبلاگ قوت بدهید. قطعا شما با توانایی و تخصص و مهمتر از همه علاقه ای که دارید می توانید در این موضوع موفق باشید. براتون آرزوی موفقیت می کنم.
پاسخ:
قربان شما آقا داود عزیز 
شما لطف دارید امیدوارم بتونم کاری در حد توانم انجام بدم . 
آرزوی موفقیت برای شما دارم
سلام و خسته نباشین خدمتتون
این افطاری دادنایه عجییب و غریب تو روستا شده مثل ی اصل ی جور سنت که درست یاغلط نمیشه عوضش کرد..البته نفس کار افطاری دادن خیلی خوبه ولی اینجوری نه...برای فراگیر شدن این فرهنگ که هزینه ی این افطاریا به امکان عمرانیو مریضا تعلق بگیره باید زیر ساخت درست کنیم..باید مثلا بزرگ روستا یکم دید بازتری داشته باشن نسبت به این امر...باید به بچه هامون یاد بدیم..
با تشکر
۰۸ بهمن ۹۳ ، ۰۸:۱۷ مهدی سلیمانی .از بلدیه
سلام علی اقا انشاءا... همیشه سلامت وپر نشاط باشید .
به نظر من ازرسمهای دیگه ای که در روستابایستی مورد تامل وتفکر وحتی اصلاح قراربگیرد همین موضوع مخارج شامهایی که باهزینه های فراوان بابت متوفی از شب اول تاهفت وسپس مراسم چهلم وسالگرد خانواده هارا تا چندسال تحت فشارمالی قرار میدهد.
اونجور که ماشنیدیم معمولا کسی که فوت میکرده اقوام خانواده داغ دیده تاچندوقت غذای انهاراتهیه واجازه پخت وپز رابه انها نمیدادند.اما الان.............
امیدوارم ما نسل جدید بتوانیم بافرهنگ سازی بین اقوام ودوستان این مرسومات اشتباه رواصلاح کنیم البته هرکسی به اندازه وسع. ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی