روستای سلیمانی

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

آنچه از این وبلاگ عاید شما می شود جدای از آشنایی مفصل با روستای مذکور ، بدست آوردن اطلاعات خوبی راجع به مردم شناسی ،آداب و رسوم ،باورها و بطور کلی مسائل مربوط به جامعه شناسی روستایی در بخش طاغنکوه شهرفیروزه به طور اعم، و روستای سلیمانی به طور اخص است.

کلمات کلیدی
بایگانی

ماهی در قنات و ما سلیمانی ها ماهی خور نیستیم

پنجشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۰۱ ق.ظ

خاطره ای از ولی الله اسلامیه در مورد ماهی خوردنش در سلیمانی

در قنات روستای سلیمانی  در سالهای 49 و50 و کمی از 51 در این روستا معلم و سپاه دانش بودم. قناتی در وسط ده نزدیک درب مسجد جامع بود کنارش استخر بود.

 آب قنات ذخیره  می‌شد بعد که استخر  پر می شد آب به سمت مزرعه روان  می‌شد اطراف استخر درخت داشت و سایبان هم بود. اطرافش خنک بود و گاهی  اهالی آنجا می نشستند و از هوای آن بهره می بردند.

 داخل  قنات ماهی داشت. ماهی هایی که من دیدم  حدود سی سانت گاهی بزرگتر گاهی کوچکتر. من بعضی وقتها با چراغ قوه آخر شب که ماهی از داخل قنات ظاهر  می‌شد با سطل می گرفتم.

  ماهی همراه آب سطل را بیرون آب خالی می کردم. هروقت خواستم ازماهی تازه  بهره می بردم این هم لطف خدا بود در خراسان آنهم دامنه کوه، ماهی تازه. جالب تر اینکه  مردم سلیمانی ماهی در جیره عذایی شان نبود روزی دیدم از منزل حاج یوسف سلیمانی  پدر کربلایی غلام مدیر برایم ماهی آوردند. حاج یوسف هم کشاورز بود هم آسیاب داشت، هم با راه آهن مرتبط بود او  از مزایای قطار استفاده کرد و سفری با قطار اگر اشتباه نکنم بسمت جنوب داشت. ماهی ره آورد برای هم محلی هایش آورده بود.  من دیدم پشت هم برایم ماهی می آید. از دو حال خارج نبود یا آنها برای اینکه  من شمالی بودم خواستند ماهی را تنها نخورند به من هم برسانند یا نه بگمانم خوردن ماهی را دوست نداشتند. من گمانم ماهی خور نبودند جز اندکی. خلاصه من سیر ماهی شدم. برایم خوب بود .

این هم خاطره ماهی خوردنم در روستای سلیمانی بتو  نمی دانم آیا آن قنات جلو مسجد پا برجاست یا خیر اگر هست ماهی دارد یا خیر.

 درشمال  هم یکی الطاف پروردگار این بود که ماهی ازون برون نمی خوردند یعنی حرام می دانستند  در دریای گرگان بقول نقشه خیلی قدیم . از آنجا که جوانها بخاطر جوانی گاهی بعضی کارها  را بفتوای خود عمل می کنند جوانهای شمالی هم ازین سلیقه ها دارند  جوانهای شمالی ازون برون می خوردند  با کیلو 20 ریال و......

 آنوقت می گفتند پولک ندارد حرام است ولی انقلاب اسلامی گفتند حلال است.  من در مجله پاسدار اسلام خواندم اول انقلاب که نوشته بود دانایان فن گفتند پولک ذره بینی دارد  بعد همه خور شد  ولی حالا بیش از کیلویی پنجا هزار تومان است  که در خور همگان نیست کاش پولک ذره بینی روی پوست ماهی ازون برون را متخصصین  نمی دیدند البه ماهی ها خواصشان بهم نزدیک است نگرانی ندارد ولی ازن برون برای  ششلیک کردن خوب بود 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۱۸
علی سلیمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی