روستای سلیمانی

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

آنچه از این وبلاگ عاید شما می شود جدای از آشنایی مفصل با روستای مذکور ، بدست آوردن اطلاعات خوبی راجع به مردم شناسی ،آداب و رسوم ،باورها و بطور کلی مسائل مربوط به جامعه شناسی روستایی در بخش طاغنکوه شهرفیروزه به طور اعم، و روستای سلیمانی به طور اخص است.

کلمات کلیدی
بایگانی

ژاپنی ها بی دلیل وارد صنعتی نمی شوند. آنها می دانند ارزش گیاهان دارویی خراسان بالاست. منطقه ما یعنی طاغنکوه یکی از متنوّع ترین مناطق در زمینه گیاهان دارویی مختلف است. گونه های فراوانی در این رشته کوه وجود دارد .

اما مزّیت طاغنکوه به تنوعش نیست، به کیفیت گیاهانش است. احتمالا شما هم آویشن و کاکوتی (ککلیک اوته) کوه‌های نیشابور را امتحان کرده اید به نظر من قابل مقایسه با آویشن خودمان نیست . من کاکوتی و آویشن مشهد را هم تجربه کردم. اصلا طعم نداشت. یک دوست شیرازی دارم که هر از گاهی بخاطر تحصیل در دانشگاه به مشهد می آید. سال پیش از آویشن شیراز برایم آورد. می دانید که آویشن شیرازی شهرت ملّی دارد. وقتی طعمش را در چایی چشیدم، متوجه شدم چقدر آویشن ما بهتر و خوش طعم تر است.

کتیرای طاغنکوه هم چنین حکایتی دارد.

به لطف خداوند این کوه ها منبع چنین برکاتی هستند ولی واقعیت اینست که در اثر خشکسالی و بی توجهی بعضی از ما بوته های آویشن در حال کم شدن هستند. زمانی که من در دوران راهنمایی بودم (22 سال پیش) قرّه دره مملو بود از بوته های آویشن . پارسال با همان تصور برای جمع کردن آویشن رفتم وقتی منظره خشک کوه را دیدم خیلی ناامید شدم.

آویشن طاغنکوه در کوه های پشت سلیمانی

آویشن نیلک‌لی (باغی در دل رشته کوه طاغنکوه)

ای کاش شورای محترم روستا تدبیری بیندیشند تا چرای گوسفندان در دو سه کوهی که بوته آویشن دارند منع شود.

در این بین کار آقای رضا سلیمانی(حاج حسین شیخ) قابل تقدیر است. او دو سه بوته آویشن را در منزل شخصی اش در سلیمانی کاشته تا ببیند آیا امکان تکثیر دستی این محصول در زمین زراعی وجود دارد یا خیر. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۰۷
علی سلیمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی