روستای سلیمانی

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

آنچه از این وبلاگ عاید شما می شود جدای از آشنایی مفصل با روستای مذکور ، بدست آوردن اطلاعات خوبی راجع به مردم شناسی ،آداب و رسوم ،باورها و بطور کلی مسائل مربوط به جامعه شناسی روستایی در بخش طاغنکوه شهرفیروزه به طور اعم، و روستای سلیمانی به طور اخص است.

کلمات کلیدی
بایگانی

معرفی بازی «گول گوندم بکّو»

سه شنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۰۷:۵۷ ق.ظ

نوع بازی : جمعی          حداقل تعداد افراد لازم:  3 نفر   

    

   مناسب گروه سنی : کودکان ، نوجوانان ، بزرگسالان  


کیفیت بازی :

 یکی از آن بازی های جالب بود که اگر درست اجرا میشد می توان گفت فایده اش افزایش اطلاعات عمومی بچه ها بود .

بازی به این شکل است که فردی که معمولا از بقیه بزرگتر یا دارای سواد اطلاعاتی بیشتر است به عنوان استاد (اوستا) روی یک تخته سنگ ، چهارپایه یا ... می نشیند . بقیه افراد بصورت نیم دایره اطراف او می ایستند . ابزار بازی یک گُزر  پارچه ایست . تصور کنید یک توپ پارچه فشرده به اندازه دو مشت بسته که به آن نخی بلند و محکم وصل است .

در شروع بازی قسمت توپ در درست اوستا و سرنخ دست اولین شرکت کننده است (کسی که در طرف راست نیم دایره به عنوان نفر اول ایستاده ). 

اوستا یک سوال می پرسد مثلا « سردرختی است ، شکوفه آن سفید است و اولین درختی است که گل می دهد » . 

پاسخ را باید کسی بدهد که سرنخ دست اوست و اگر پاسخش اشتباه باشد سرنخ به نفر بعد داده می شود . به محض اینکه استاد پاسخ درست را تایید کرد ، توپ پارچه ای را رها می کند و افراد همگی فرار می کنند ( غیر از اوستا ) . کسی که جواب درست را داده گرز را در هوا چرخانده و به افراد حمله می کند و به هرکس برسد ضربه ای محکم به او می زند . اما او باید گوش به زنگ اوستا باشد . ناگهان اوستا با گفتن ( جَو ...جَو ...) عمل زدن را متوقف می کند . فرد گرز به دست با شنیدن این صدا باید سریعا قبل از آنکه افراد او را بگیرند خود را به اوستا برساند .

 اگر در مسیر یکی از افراد او را متوقف کند ، می تواند به پشت او سوار شود و تا نزد استاد از او سواری بگیرد . فرد گرز به دست در حالی که کسی را در پشتش سواری میدهد به نزد اوستا می آید. 

دوباره افراد حول اوستا حلقه زده و باز سوال دیگری مطرح می شود .


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۱۳
علی سلیمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی