روستای سلیمانی

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

این وبلاگ در مورد روستای سلیمانی واقع در 40 کیلومتری غرب نیشابور می باشد

آنچه از این وبلاگ عاید شما می شود جدای از آشنایی مفصل با روستای مذکور ، بدست آوردن اطلاعات خوبی راجع به مردم شناسی ،آداب و رسوم ،باورها و بطور کلی مسائل مربوط به جامعه شناسی روستایی در بخش طاغنکوه شهرفیروزه به طور اعم، و روستای سلیمانی به طور اخص است.

کلمات کلیدی
بایگانی

غذاهای محلی: سوپ بلغورشیر

يكشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۰۸:۰۳ ق.ظ


برخی از غذاها محدود به شهر یا منطقه خاصی نیست و یک غذای همگانی است که به اشکال مختلف پخت می شود، مثل انواع پلو. اما برخی دیگر، متعلق به یک منطقه است که ریشه در فرهنگ خاص آن منطقه دارد.  بلغورشیر یکی از آنهاست.

بلغورشیر غذایی است که بدون داشتن دام،  بخصوص گوسفند نمی توان وجود آنرا در منطقه ای متصور شد. این غذا به شکل سوپ و معمولا در هوای سرد پاییز و زمستان در وعده صبحانه مصرف می شود.

این ماده غذایی از ترکیب شیر، بلغور گندم و ادویه تهیه می شود. شیر در دل بلغور جوشیده شده و به اصطلاح به مغز آن نفوذ می کند، سپس با دم کشیدن آن بلغور از حالت خامی درمی آید و در نهایت با پودر کردن و خشکاندن ماده مغذی و مفیدی به دست می آید که نگهداری طولانی مدت آن بخاطر خشک بودن امکان پذیر می شود.

برای پختن یک وعده بلغورشیر می بایست یک ملاقه معمولی برای هر نفر از پودر بلغورشیر به آب جوش اضافه کرد. معمولا همراه با آن از لوبیای چشم بلبلی استفاده می شود. در زمستان برای حفاظت بدن از سرماخوردن می توان از شلغم یا تُرب نیز در این سوپ استفاده کرد. در قدیم که نگهداری گوشت تازه امکان‌پذیر نبوده، از قورمه در سوپ بلغورشیر استفاده می شد.

در مجموع برای تهیه یک سوپ بلغورشیر برای دو نفر مواد لازم از قرار زیر است:

سوپ بلغورشیر

1.       پودر بلغورشیر : 2 ملاقه

2.       پیاز : 1 عدد

3.       قورمه، جزغاله یا گوشت خردشده: 3 قاشق غذاخوری

4.       لوبیای چشم بلبلی: 1 ملاقه

5.       شلغم، تُرب یا سیب‌زمینی: 1 عدد

6.       نمک، فلفل و ادویه: به مقدار لازم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۲۵
علی سلیمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی